Om prosjektet

Entra ASA forvalter eiendommen St Olavs Pass 5. Bygget ble opprinnelig oppført på oppdrag fra Oslo Helseråd i 1969 og skal nå gjennom en totalrehabilitering for å skape nye arbeidsplasser.

Eksisterende fasader skal ivaretas, men de to øverste etasjer rives for å bygges på nytt. Bygget vil bestå av syv kontoretasjer med mulighet for 50-1000 arbeidsplasser. Resterende bygningsmasse vil romme blant annet bedriftsresturant, garderober, sykkel- og parkeringsplasser.

Byggestart for prosjektet var januar 2021, og ferdigstillelse er planlagt sommeren 2022.

St. Olavs Plass 5 skal sertifiseres etter BREEAM NOR – Very Good.

Helse, miljø og sikkerhet

Skanska AS er totalentreprenør og har oppfølgingsansvar i henhold til Forskrift om Internkontroll, Forskrift om sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på bygge- og anleggsplasser og øvrige relevante forskrifter for AML (Arbeidsmiljøloven).

For å ivareta overnevnte er det utarbeidet en SHA-plan basert på Entra ASA og Skanska Norge AS sine HMS- og kvalitetssystemer.

Avfallshåndtering og renhold

Rive- og bygningsavfall skal behandles i henhold til Oslo kommunes krav til avfallshåndtering fra bygge- og anleggsplasser. Dette innebærer blant annet kildesortering og transport til godkjent avfallsanlegg.
Alle entreprenører på plassen er forpliktet til å utføre løpende rydding etter egne arbeider.

Støy og ulemper

Arbeidene vil bli planlagt og koordinert slik at disse skal medføre minst mulig ulempe og sjenanse for brukere og beboere i området. Arbeidene kan imidlertid medføre noe støy (banking, hugging, mens rivearbeider og byggearbeider pågår mv.).

følg link for støydispensasjon fra bydel St. Hanshaugen: sanktolavsplass5blogg.skanska.no/…/dispensasjon-for-arbeidsstoy.pdf

Forhåndselding av arbeidsplassen

sanktolavsplass5blogg.skanska.no/…/SOP5-Forhandsmelding-av-arbeidsplass-hvor-det-utfores-midlertidig-eller-skiftende-bygge-eller-anleggsarbeid.pdf