Ferdsel nær store maskiner og vogntog

Ingrid Marie Sandøy
Ingrid Marie S.
Ferdsel nær store maskiner og vogntog

I forbindelse med byggingen av nye OPS Hålogalandsvegen, vil det på prosjektet være anleggstrafikk bestående av store maskiner og vogntog. Disse har en blindsone som kan variere i størrelse, men er som generelt er mye større enn man kan forestille seg. Blindsonen på et gjennomsnittlig vogntog på prosjektet, kan fort være hele 5,5* meter foran bilen, tilsvarende vogntogets bredde på høyre side og derfra mer enn 10 meter bakover på høyre side. I dette området ser sjåføren svært lite, med mindre hen har ekstrautstyr som kamera eller ekstra vidvinkelspeil montert på bilen – og selv med ekstrautstyr vil vogntogenes blindsone være større enn man tror.

     

Våre sikkerhetsgrep for store maskiner og vogntog

I prosjektet har vi en rekke sikkerhetsgrep for å sikre trygg ferdsel med maskiner og vogntog. Blant annet har vi:

  • Installert ryggekamera og blindsone-/vidvinkelspeil eller vidvinkelkamera. (OBS! Selv med disse installert, klarer de ikke å dekke 100 % av sjåførens blindsone)
  • Interne fartsgrenser for våre sjåfører.
  • Intern skilting (skilt for fartsgrenser, kryssende tursti og lignende)
  • Ekstern skilting (adgang forbudt-skilt på anleggsområder, skiltede turstier)
  • Fysisk sikring (f.eks. oppmerking av turstier som krysser anleggsområdet med gjerder)
  • Jevnlige, interne sikkerhetsmøter med fokus på blindsoner med lastebil- og maskinførene våre.

Hva bør og må du som fotgjenger tenke på?

Selv med mange grep, er vi avhengige av fotgjengere som også ferdes med forsiktighet i områdene der lastebilene og de store maskinene kjører – sørg for at du får tydelig kontakt med sjåfør før du krysser anleggsområdet. En god huskeregel er; vinker du til sjåføren, vinker hen til deg om vedkommende ser deg.

Vi skal selvfølgelig gjøre alt vi kan for å sikre at det er trygt å ferdes på oppmerkede områder. Likevel har vi nå hatt flere hendelser der naboer og andre interesserte har gått inn på anleggsområdene våre, og nær de store maskinene, uten å sikre kontakt med sjåfør, og vi ønsker derfor vi å minne om at fotgjengere også må ferdes ansvarlig der vi arbeider.

Vi har ingen å miste.