Informasjon om prosjektet
Prosjektet E10 / rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt, heretter kalt OPS Hålogalandsvegen, vil bli Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Veianlegget skal gi bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet i regionen, og vil knytte Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad tettere sammen. Når veien står klar, vil det gi betraktelig redusert kjøretid mellom stedene.
Strekningen er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen Harstad/Narvik lufthavn og E6. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 broer. Skanska vil videre videre stå for vedlikehold og drift i en 15-årsperiode fra ferdigstillelse av bygging.
Prosjektets hovedmål
- Knytte regionen tettere sammen, sikre regional utvikling og gi bedre forutsetninger for næringslivet.
- Øke fremkommeligheten og redusere antallet ulykker og farlige situasjoner
- Korte inn E10 fra Tjeldsund bru til Langvassbukt med 30 km.
- Redusere reisetiden på strekningen med 39 minutter.
- Sikre bærekraftig gjennomføring av kontrakten med krav til ivaretakelse av ytre miljø og bidrag til klimagassreduksjon.
OPS-utbyggingen
Prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt bygges som et offentlig-privat samarbeid med OPS-selskapet Hålogalandsvegen AS som leverandør. I kontrakten med oppdragsgiver, Statens vegvesen, har selskapet ansvaret for prosjektere, finansiere, bygge det nye veganlegget. I tillegg skal selskapet drifte vegen i 15 år etter at den er ferdig. Hålogalandsvegen AS er eid av Skanskas pensjonskasser i Norge og Sverige og bruker Skanska Norge som totalentreprenør, som har bred erfaring både nasjonalt og internasjonalt fra OPS-kontrakter. Byggekontrakten med Hålogalandsvegen AS har en verdi på 11,4 milliarder kroner eks. mva, og den totale rammen for hele kontraktsperioden på 21 år er på 20 milliarder, noe som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer.
Med seg på laget har Skanska Hæhre Entreprenør, som skal bygge vei og drive tunnel i totalunderentreprise på deler av prosjektet. Hæhre har ansvar for deler av området vest i prosjektet, fra Sigerfjordtunnelen til Kandstadbotn og videre inn i Fiskefjordtunnelen. Her skal Skanska og Hæhre drive tunnelen fra hver sin side og møtes på midten, ca 5 km inn i fjellet.
Reduserte utslipp
Både Statens vegvesen og Skanska har høye klima- og miljøambisjoner for prosjektet. Utbyggingen vil fungere som et pilotprosjekt for Statens vegvesen for å teste ut tiltak for mer klimasmart og mindre miljøbelastende veiutvikling, der ambisjonen er å nå sertifiseringen BREEAM Infrastructure: Design & Construction Excellent. Ytterligere er det satt høye krav til kutt av klimagassutslipp, samt til å forbedre tilstanden på både myr- og elveområder rundt utbyggingen. Alt med hensikt om å verne om artsmangfoldet og redusere klima og miljøavtrykket ved veibyggingen; i nåværende og kommende samferdselsprosjekter.
Skanska vil bygge og drifte prosjektet i sin helhet. Med seg i arbeidet har Skanska rådgiverselskapet Multiconsult, Hæhre Entreprenør; som vil bygge den vestlige delen av prosjektet i underentreprise, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet. I tillegg til å bedre trafikksikkerheten, vil prosjektet korte ned reiselengden og redusere reisetiden betydelig.
Forberedende arbeider er startet, og byggefasen for prosjektet forventes å vare i totalt 5,5 år.