Informasjonsmøter

Kommende møter

1. oktober. kl. 18, Årbogen

Referat fra gjennomførte folkemøter:

Møte 26. august – Kongsvik (Skanska)

Presentasjon fra folkemøte i Kongsvik finner du her: Åpent informasjonsmøte Kongsvik 26082024

Spørsmål og svar fra møtet:

1. Kartlegger vi adferden til laksen i Kongsvikelva?

Svar: Det er gjennomført ulike undersøkelser i elven, deriblant fisketelling. Dette vil vi også gjennomføre underveis.

 

2. Hvordan ligger vi an med tanke på fremdriftsplanen? Ligger vi godt an?

Svar: Vi ligger så langt godt an, men dette avgjøres fortsatt av de kritiske punktene på prosjektet. Gullbergtunnelen er en stor utfordring grunnet det dårlige fjellet. Det kreves mye sikring, og selv om vi er optimistiske, kan vi ikke si mer før neste sommer når vi har hatt gjennomslag på de mest kritiske tunnelene.

 

3. Må du kjøre inn i tunnelen ved Tjeldsundbrua når du skal til Harstad/over Tjeldsundbrua, eller kan du kjøre gammelveien rundt når veien står klar? Og kommer det gang- og sykkelsti der?

Svar: Når du kjører over Tjeldsundbrua mot Gullberg så må du kjøre inn i tunnelen. Det blir ikke en egen gang- og sykkelvei langs hele den nye veien, inkludert i dette området.

 

4. Blir den gamle veien opprettholdt?

Svar: Den gamle veien vil bli opprettholdt slik den er i dag, og ikke avstengt.

 

5. Hva gjøres med elvene på Sæter?

Svar: Ny E10 vil føre til at langt flere bekker vil måtte samle seg tidligere når de krysser veien i stikkrenner. Dette vil føre til økt vannføring i de bekkene som blir igjen. Skanska har ansvaret for oppfølging og utbedring av avrenning mellom ny og gammel E10 og SVV ansvaret for bekkeløp nedenfor eksisterende E10.

 

6. Hvorfor blir det tunnel gjennom Hårberget?

Svar: Hovedbegrunnelsen er at det i dette området er et verdifullt naturhabitat med myr og reinbeite som gjør det lite ønskelig å grave ut for å bygge vei.

 

7. Rødsandbakken – vil anleggsveien bli værende eller tilbakeført? Er også uheldig slik det er nå ved at veien ikke er skiltet så godt, folk kan tro veien er helt stengt.

Svar: Veien som er anlagt opp Rødsandbakken vil bli værende etter at prosjektet er ferdig. Veien vil gå i en kulvert under ny E10 der det vil anlegges en beredskapsvei opp på E10. Påkjøring til E10 vil være stengt av en bom, men den vil ikke sperre dagens vei som går videre opp til Øverdalen.

 

8. Er det mulig å få masser til diverse utbyggingsformål i bygda? Tenker da til f.eks. utbygging av moloer og lignende.

Svar: I 2027 skal vi rigge opp og ned, og da skal vi flytte en del masser. Da kan vi se på om vi kan kjøre masser til gode formål i bygda, i stedet for å la det gå på deponi. Men per dags dato kan vi ikke love bort masser, men vi kan se på det. Dersom masser blir gitt videre, må en selv stå for utfyllingstillatelser i forkant av dette.

 

9. Hva slags skjerming vil det være mellom anleggsvei og eksisterende vei i Kongsvikdalen?

Svar: Det vil være en fysisk sperre, men ikke en støysperre.

 

Møte 22. mai – Lødingen (Skanska)

Presentasjon fra folkemøte i Lødingen finner du her:

 

Møte 24. april – Tjeldsund øst (Skanska)

Presentasjon fra folkemøte på Tjeldsund kro finner du her: Åpent informasjonsmøte Tjeldsund Øst 24042024.

 

Møte 12. mars i Årbogen (Skanska)

1. Mål for prosjektet:

  • Bedre sikkerheten
  • Økt fremkommelighet
  • Redusere reisetid (-40 min)
  • Kortere transportavstander

2. Tunnelfremdriften:

  • Fiskefjordtunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 1100 meter.
    • Fra Kanstadbotn: Har drevet kommet ca. 842 meter.
  • Norddaltunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 324 meter.
    • Fra Kongsvikdalen: Har drevet ca. 245 meter.
  • Gullbergtunnelen:
    • Fra Gausvik/Gullberg Sør: Har drevet ca. 414 meter inn.
    • Fra Fauskevåg/Gullberg Nord: Har drevet ca. 326 meter inn.
  • Brattfjelltunnelen:
    • Har drevet ca. 687 meter inn.

3. Lokale forhold – status & hva skjer fremover?

3.1 Status (Hårvik – Fauskevåg):

  • Avlastet Laukliveien for transport.
  • Bygget anleggsvei og startet tunneldrift på Gullberg Nord.
  • Igangsatt anleggsvei mot Hårberg i Hårvika.

3.2 Lokalt skjer følgende fremover:

  • Sæter:
    • Avskoging utover våren/sommeren.
    • Grunneieravtaler: SVV kontakter grunneierne mellom Sæter og Hårberg om overvannshåndtering.
    • Stikkrenner i ny E10 samler vannet -> sikre en trygg vannvei ned til sjø.
  • Hærberg – Haukebø – Gausvik:
    • Fortsetter eksisterende arbeid:
      • Anleggsvei mot Hårbergtunnelen.
      • Utkjøring av stein fra Gullbergtunnelen.
    • Hårbergtunnelen:
      • Drives fra vest til øst.
      • Oppstart sensommer/tidlig høst.
      • Arbeid med klargjøring av påhugget.
    • Ny tilkomstvei:
      • Søknad inne om ny tilkomstvei til Sandtorg idrettsplass.
      • Bygge tilkomstvei i Gausvik.
    • Bygge kulvert – ny adkomst til utmark.
  • Fauskevåg:
    • Bygger to kulverter i Fauskevåg à krever trafikkomlegging.
    • Midlertidige faser på riksvei 83.
    • Kommende støytiltak:
      • Multiconsult vil gjennomføre befaringer for ev. permanente støytiltak uteområde og bolig.

3.3. Hvor kan det oppstå forsinkelser i trafikken fremover?

  • Lofastkrysset – Langvassbukt:
    • Lysregulering: På strekningen Sigerfjordtunnel til Kanstadbotn og Fiskefjord til Kåringskrysset vil ny vei bygges delvis i trase for eksisterende vei. Dette vil medføre enveiskjøring med lysregulering.
    • Skredsikring: Skredutsatt strekning, vil bli en del sikring.
    • OBS! Vedlikehold av eksisterende vei: Skanska og Hæhre har ikke ansvar for vedlikehold og drift av eksisterende vei mens den nye veien bygges. Henvendelser om dette må rettes til SVV.
  • Fiskefjord – Kåringskrysset:
    • Hva inngår i strekningen fra Fiskefjord til Kåringen?
      • Utbedring av eksisterende E10 fra Kåringskrysset til Fiskefjord, rundt 16 km.
      • 4 nye bruer, som erstatter eksisterende, og en ny bru for skredsikring. Kurvaturen tilpasses for å bedre standarden.
      • Fartsgrensen vil være 80 km/t.
    • Til nå: Utført rensk av skog og jordmasser i Fiskefjorden, samt påbegynt grunnarbeid ved kollektivknutepunkt.
    • Arbeidet mot Kåringen igangsettes etter påske.
  • Tjeldsund Kro:
    • Sprengningsarbeidet i gang – stein brukes til kollektivplassen + andre gode formål.
    • E10 flyttes over til ny veilinje.
    • Kollektivplassen:
      • Rutebusser, utfartsparkering, parkering for turistbusser, bobiler og hvileplass for tungtransport.
    • Tilgangen til tursti til Middagshaugen legges om.

4. Kontaktpunkter:

4.1 Informasjon om prosjektet

4.2 Kontakt oss gjerne!

Møte 21. februar i Kongsvik

1. Mål for prosjektet:

  • Bedre sikkerheten
  • Økt fremkommelighet
  • Redusere reisetid (-40 min)
  • Kortere transportavstander

2. Tunnelfremdriften:

  • Fiskefjordtunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 940 meter.
    • Fra Kanstadbotn: Har drevet kommet ca. 707 meter.
  • Norddaltunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 250 meter.
    • Fra Kongsvikdalen: Har drevet ca. 60 meter.
  • Gullbergtunnelen:
    • Fra Gausvik/Gullberg Sør: Har drevet ca. 395 meter inn.
    • Fra Fauskevåg/Gullberg Nord: Har drevet ca. 240 meter inn.
  • Brattfjelltunnelen:
    • Har drevet ca. 528 meter inn.

3. Lokale forhold – status & hva skjer fremover?

  • Kongsvikdalen:
    • Bygging av bru i Kongsvikdalen: Kongsvikdalveien er nå stengt for at vi skal kunne bygge Kongsvikelva bru på en trygg måte. Omkjøringsvei er etablert.
    • Anleggvei i Kongsvikdalen: 1) Anleggsveien er prosjektert ferdig og sendt ut på høring. 2) Grunneieravtaler er etablert. 3) Troms fylkeskommune krever kulturminneundersøkelser av det området som omfattes av veilinje.
    • Arkeologiske utgravninger:
      • Bakgrunn for utgravning: Kongsvik-området er særdeles funnrikt, og det ble på 1700-tallet funnet gull, Gullgubbene, i området som i dag kalles Gullåsen. I forkant av anleggsarbeidet vil det derfor gjennomføres en arkeologisk forundersøkelse.
      • Starter så snart snøen er borte – i løpet av april. UiT står for forundersøkelsen. Ytterligere utgravinger kan ble aktuelt avhengig av eventuelle funn i forundersøkelsen.
      • Arbeidet med anleggsveien fra E10 forbi boligfeltet blir noe forsinket grunnet utgravingen.
      • Satser på å komme i gang med arbeidet med selve anleggsveien i august/september.
  • Lofastkrysset – Våtvoll (Viktig info om hva som vil kunne prege deg i anleggsperioden):
    • Lysregulering: På strekningen Sigerfjordtunnel til Kanstadbotn og Fiskefjord til Kåringskrysset vil ny vei bygges delvis i trase for eksisterende vei. Dette vil medføre enveiskjøring med lysregulering.
    • Skredsikring: Skredutsatt strekning, vil bli en del sikring.
    • OBS! Vedlikehold av eksisterende vei: Skanska og Hæhre har ikke ansvar for vedlikehold og drift av eksisterende vei mens den nye veien bygges. Henvendelser om dette må rettes til SVV.
  • Fiskefjord – Kåringskrysset:
    • Hva inngår i strekningen fra Fiskefjord til Kåringen?
      • Utbedring av eksisterende E10 fra Kåringskrysset til Fiskefjord, rundt 16 km.
      • 4 nye bruer, som erstatter eksisterende, og en ny bru for skredsikring. Kurvaturen tilpasses for å bedre standarden.
      • Fartsgrensen vil være 80 km/t.
    • Til nå: Utført rensk av skog og jordmasser i Fiskefjorden, samt påbegynt grunnarbeid ved kollektivknutepunkt.
    • Arbeidet mot Kåringen igangsettes etter påske.

4. Kontaktpunkter:

4.1 Informasjon om prosjektet

4.2 Kontakt oss gjerne!

Tidligere møter

24. april, kl. 18, Tjeldsundkroa

12. mars – Årbogen, Sandtorg klubbhus, kl. 18

4. mars – Hæhres kontorrigg, kl. 18

21. Februar  – Kongsvik Kirke/samfunnshus, kl. 18

24. januar – Lødingen skole, kl. 18

18. desember – Skånland Ungdomshus, Evenskjer, kl. 18.

27. november, Hæhres kontorrigg, kl. 18

15. november – Sandtorg klubbhus i Årbogen, kl. 18

30. oktober – Hæhres kontorrigg, kl. 18

18. oktober – Kongsvik Kirke/samfunnshus, kl. 18

27. september – Hæhres kontorrigg, kl. 18

22. august – Sandtorg klubbhus i Årbogen, kl. 18