Informasjonsmøter

Oversikt over kommende møter

13. mai, kl. 18, Hæhres kontorrigg, Gullholmveien 34

22. mai kl. 18, Lødingen skole

24. juni, kl. 18, Hæhres kontorrigg, Gullholmveien 34

26. juni kl. 18, Kongsvik Kirke/Samfunnshus.

Referat fra folkemøtene

Møte 24. april – Tjeldsund øst (Skanska)

Presentasjon fra folkemøte på Tjeldsund kro finner du her: Åpent informasjonsmøte Tjeldsund Øst 24042024.

 

Møte 12. mars i Årbogen (Skanska)

1. Mål for prosjektet:

  • Bedre sikkerheten
  • Økt fremkommelighet
  • Redusere reisetid (-40 min)
  • Kortere transportavstander

2. Tunnelfremdriften:

  • Fiskefjordtunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 1100 meter.
    • Fra Kanstadbotn: Har drevet kommet ca. 842 meter.
  • Norddaltunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 324 meter.
    • Fra Kongsvikdalen: Har drevet ca. 245 meter.
  • Gullbergtunnelen:
    • Fra Gausvik/Gullberg Sør: Har drevet ca. 414 meter inn.
    • Fra Fauskevåg/Gullberg Nord: Har drevet ca. 326 meter inn.
  • Brattfjelltunnelen:
    • Har drevet ca. 687 meter inn.

3. Lokale forhold – status & hva skjer fremover?

3.1 Status (Hårvik – Fauskevåg):

  • Avlastet Laukliveien for transport.
  • Bygget anleggsvei og startet tunneldrift på Gullberg Nord.
  • Igangsatt anleggsvei mot Hårberg i Hårvika.

3.2 Lokalt skjer følgende fremover:

  • Sæter:
    • Avskoging utover våren/sommeren.
    • Grunneieravtaler: SVV kontakter grunneierne mellom Sæter og Hårberg om overvannshåndtering.
    • Stikkrenner i ny E10 samler vannet -> sikre en trygg vannvei ned til sjø.
  • Hærberg – Haukebø – Gausvik:
    • Fortsetter eksisterende arbeid:
      • Anleggsvei mot Hårbergtunnelen.
      • Utkjøring av stein fra Gullbergtunnelen.
    • Hårbergtunnelen:
      • Drives fra vest til øst.
      • Oppstart sensommer/tidlig høst.
      • Arbeid med klargjøring av påhugget.
    • Ny tilkomstvei:
      • Søknad inne om ny tilkomstvei til Sandtorg idrettsplass.
      • Bygge tilkomstvei i Gausvik.
    • Bygge kulvert – ny adkomst til utmark.
  • Fauskevåg:
    • Bygger to kulverter i Fauskevåg à krever trafikkomlegging.
    • Midlertidige faser på riksvei 83.
    • Kommende støytiltak:
      • Multiconsult vil gjennomføre befaringer for ev. permanente støytiltak uteområde og bolig.

3.3. Hvor kan det oppstå forsinkelser i trafikken fremover?

  • Lofastkrysset – Langvassbukt:
    • Lysregulering: På strekningen Sigerfjordtunnel til Kanstadbotn og Fiskefjord til Kåringskrysset vil ny vei bygges delvis i trase for eksisterende vei. Dette vil medføre enveiskjøring med lysregulering.
    • Skredsikring: Skredutsatt strekning, vil bli en del sikring.
    • OBS! Vedlikehold av eksisterende vei: Skanska og Hæhre har ikke ansvar for vedlikehold og drift av eksisterende vei mens den nye veien bygges. Henvendelser om dette må rettes til SVV.
  • Fiskefjord – Kåringskrysset:
    • Hva inngår i strekningen fra Fiskefjord til Kåringen?
      • Utbedring av eksisterende E10 fra Kåringskrysset til Fiskefjord, rundt 16 km.
      • 4 nye bruer, som erstatter eksisterende, og en ny bru for skredsikring. Kurvaturen tilpasses for å bedre standarden.
      • Fartsgrensen vil være 80 km/t.
    • Til nå: Utført rensk av skog og jordmasser i Fiskefjorden, samt påbegynt grunnarbeid ved kollektivknutepunkt.
    • Arbeidet mot Kåringen igangsettes etter påske.
  • Tjeldsund Kro:
    • Sprengningsarbeidet i gang – stein brukes til kollektivplassen + andre gode formål.
    • E10 flyttes over til ny veilinje.
    • Kollektivplassen:
      • Rutebusser, utfartsparkering, parkering for turistbusser, bobiler og hvileplass for tungtransport.
    • Tilgangen til tursti til Middagshaugen legges om.

4. Kontaktpunkter:

4.1 Informasjon om prosjektet

4.2 Kontakt oss gjerne!

Møte 21. februar i Kongsvik

1. Mål for prosjektet:

  • Bedre sikkerheten
  • Økt fremkommelighet
  • Redusere reisetid (-40 min)
  • Kortere transportavstander

2. Tunnelfremdriften:

  • Fiskefjordtunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 940 meter.
    • Fra Kanstadbotn: Har drevet kommet ca. 707 meter.
  • Norddaltunnelen:
    • Fra Fiskefjord: Har drevet ca. 250 meter.
    • Fra Kongsvikdalen: Har drevet ca. 60 meter.
  • Gullbergtunnelen:
    • Fra Gausvik/Gullberg Sør: Har drevet ca. 395 meter inn.
    • Fra Fauskevåg/Gullberg Nord: Har drevet ca. 240 meter inn.
  • Brattfjelltunnelen:
    • Har drevet ca. 528 meter inn.

3. Lokale forhold – status & hva skjer fremover?

  • Kongsvikdalen:
    • Bygging av bru i Kongsvikdalen: Kongsvikdalveien er nå stengt for at vi skal kunne bygge Kongsvikelva bru på en trygg måte. Omkjøringsvei er etablert.
    • Anleggvei i Kongsvikdalen: 1) Anleggsveien er prosjektert ferdig og sendt ut på høring. 2) Grunneieravtaler er etablert. 3) Troms fylkeskommune krever kulturminneundersøkelser av det området som omfattes av veilinje.
    • Arkeologiske utgravninger:
      • Bakgrunn for utgravning: Kongsvik-området er særdeles funnrikt, og det ble på 1700-tallet funnet gull, Gullgubbene, i området som i dag kalles Gullåsen. I forkant av anleggsarbeidet vil det derfor gjennomføres en arkeologisk forundersøkelse.
      • Starter så snart snøen er borte – i løpet av april. UiT står for forundersøkelsen. Ytterligere utgravinger kan ble aktuelt avhengig av eventuelle funn i forundersøkelsen.
      • Arbeidet med anleggsveien fra E10 forbi boligfeltet blir noe forsinket grunnet utgravingen.
      • Satser på å komme i gang med arbeidet med selve anleggsveien i august/september.
  • Lofastkrysset – Våtvoll (Viktig info om hva som vil kunne prege deg i anleggsperioden):
    • Lysregulering: På strekningen Sigerfjordtunnel til Kanstadbotn og Fiskefjord til Kåringskrysset vil ny vei bygges delvis i trase for eksisterende vei. Dette vil medføre enveiskjøring med lysregulering.
    • Skredsikring: Skredutsatt strekning, vil bli en del sikring.
    • OBS! Vedlikehold av eksisterende vei: Skanska og Hæhre har ikke ansvar for vedlikehold og drift av eksisterende vei mens den nye veien bygges. Henvendelser om dette må rettes til SVV.
  • Fiskefjord – Kåringskrysset:
    • Hva inngår i strekningen fra Fiskefjord til Kåringen?
      • Utbedring av eksisterende E10 fra Kåringskrysset til Fiskefjord, rundt 16 km.
      • 4 nye bruer, som erstatter eksisterende, og en ny bru for skredsikring. Kurvaturen tilpasses for å bedre standarden.
      • Fartsgrensen vil være 80 km/t.
    • Til nå: Utført rensk av skog og jordmasser i Fiskefjorden, samt påbegynt grunnarbeid ved kollektivknutepunkt.
    • Arbeidet mot Kåringen igangsettes etter påske.

4. Kontaktpunkter:

4.1 Informasjon om prosjektet

4.2 Kontakt oss gjerne!

Tidligere møter

24. april, kl. 18, Tjeldsundkroa

12. mars – Årbogen, Sandtorg klubbhus, kl. 18

4. mars – Hæhres kontorrigg, kl. 18

21. Februar  – Kongsvik Kirke/samfunnshus, kl. 18

24. januar – Lødingen skole, kl. 18

18. desember – Skånland Ungdomshus, Evenskjer, kl. 18.

27. november, Hæhres kontorrigg, kl. 18

15. november – Sandtorg klubbhus i Årbogen, kl. 18

30. oktober – Hæhres kontorrigg, kl. 18

18. oktober – Kongsvik Kirke/samfunnshus, kl. 18

27. september – Hæhres kontorrigg, kl. 18

22. august – Sandtorg klubbhus i Årbogen, kl. 18