Skanska har nå passert de første 1000 meterne inn i Fiskefjordtunnelen stuff øst, drevet fra Fiskefjord. Tunnelen ligger på såkalt kritisk linje i prosjektet, og milepælen er nådd godt før fremdriftsplanen – faktisk hele 400 meter, som tilsvarer 3 måneder før planen.
Vi har møtt på godt berg, og har trengt å bruke lite tid på sementinjeksjoner, noe som unektelig er mye av årsaken til at vi har kommet så raskt til 1000 meter. Men, vi må også få trekke frem de utrolig erfarne og dyktige folkene som skal ha mye av æren for at det har gått så effektivt fremover.
Prosjektet har nå kommet i gang med fire av syv tunneler, og stort sett har det gått over all forventning. I prognosene var det beregnet at det i flere av tunnelene skulle være svært dårlig bergkvalitet med behov for store mengder sikring og injeksjon, spesielt i Gullbergtunnelen, drevet fra Gausvik. Bergkvaliteten har vært bedre enn først antatt, og det som har forsinket fremdriften er store mengder vanntilsig i tunnelen. Dette har krevd en del ekstra sikring, men selv om det går noe sakte fremover, ligger vi fortsatt foran plan.
Informasjon om tunnelene vi har påbegynt:
- Brattfjelltunnelen: Skal bli 1.430 meter. Drives av Hæhre, som har kommet ca. 620 meter inn i berget.
- Fiskefjordtunnelen: Skal bli 9.680 meter. Drives av Skanska og Hæhre, fra hver sin side. Skanska driver fra østsiden (i Fiskefjord) og har kommet ca. 1040 meter inn, og Hæhre driver fra vestsiden (fra Kanstadbotn), og har kommet ca. 800 meter inn.
- Norddalstunnelen: Skal bli 6.130 meter. Drives av Skanska. Har fra vestsiden, i Fiskefjord, kommet i overkant av 300 meter inn, og fra østsiden, i Kongsvikdalen, kommet ca. 110 meter inn.
- Gullbergtunnelen: Skal bli 4.690 meter. Drives av Skanska. Har fra sørsiden, fra Gausvik, drevet i overkant av 420 meter, og fra nordsiden, fra Fauskevåg, drevet ca. 300 meter inn.