God fremdrift på Nord-Norges største veiprosjekt

Ingrid Marie Sandøy
Ingrid Marie S.
God fremdrift på Nord-Norges største veiprosjekt
Over ett år har gått siden vi tok vårt første spadetak, og vi er svært fornøyde med den gode fremdriften vi har hatt! Vi ønsker derfor først og fremst å takke stort for den tålmodigheten og interessen dere har vist oss så langt. Det er uten tvil utfordrende å bo tett på et veiprosjekt som bygges over mange år, og vi håper å ha møtt dere på en god måte.
Les mer om fremdriften fra Statens vegvesens pressemelding her.
Hva er status per nå?
▪️ 450 mennesker på prosjektet til enhver tid.
▪️ Over 1 millioner utførte arbeidstimer.
▪️ Hentet ut 1 500 000 kubikk sprengmasser.
▪️ Drevet over 11 000 meter tunnel.
I løpet av neste år vil vi bli ferdig med de mest kritiske tunnelpunktene på prosjektet, og innen høsten 2026 skal drivingen av alle prosjektets syv tunneler ferdigstilles.

Tunnelarbeidet

Det jobbes godt, og vi driver om lag 300 meter totalt på alle prosjektets tunneler i uka. Før sommeren hadde Hæhre gjennomslag i Brattfjelltunnelen, som drives på oppdrag fra Skanska Norge. Videre jobbes de nå videre med Fiskefjordtunnelen fra vestsiden, og Skanska fortsetter drivingen i de resterende tunnelene.

I Norddaltunnelen øst er fjellet nå godt, og det har vært tørt i en ukes tid. Berget er generelt bra, men vi har vært plaget med vann og injeksjon etter sommeren, som da tar tid. På Norddaltunnelen øst er berget greit, og vi har ingen problemer her nå. Vi har nå drevet ca. 50 % av Fiskefjordtunnelen, så her går det radig fremover. Her er det nå godt fjell uten vanntilsig. For Gullbergtunnelen sør er nyhetene de samme; dårlig berg og behov for mye injeksjon. Dette gjør at det fortsatt går meget sakte, men vi håper på bedring fremover i tunnelen. På andre siden av tunnelen, fra Gullberg nord, er det derimot godt tunnelfjell, og er per nå den tunnelen vi driver raskest innover.

Øvrig fremdrift

Vi jobber fortsatt langs hele strekningen, og er ferdige med ca. 20% av dagsonearbeidene. Det jobbes fortsatt med boring og sprenging i linja, og vi har begynt asfaltering på flere deler av strekningen, nå fra Fiskefjord og mot det som kalles Kobbeneset. På denne strekningen utføres betongarbeidet av Veidekke, som er vår betong-UE på den strekningen.

Det er ellers fokus på trygg og effektiv omlegging av vei de stedene dette er aktuelt. Dette arbeidet har gått veldig fint, og etter planen. Det er gjort grundig planlegging for at dette skal være så lite forstyrrende for trafikken som mulig.

Vi holder også på med en rekke konstruksjoner, blant annet flere kulverter og bruer. Vi bygger både plasstøpte bruer, samvirkebruer og elementbruer. Det er da altså i hovedsak mindre brukontruksjoner det er snakk om, og arbeidet ligger her på plan. I kulvertene som nå står klare ser vi at fisken er til stede og svømmer og opptrer slik den skal – slik det skal være. Her utfører våre dyktige biologer og naturforvaltere vannprøver, biologiske undersøkelser og ukentlige visuelle kontroller, for å sikre at vannkilder og dyreliv ikke påvirkes av arbeidet.