I går sprengte vi gjennom den første tunnelen på OPS Hålogalandsvegen – den 1,4 km lange Brattfjelltunnelen. Dette var en stor milepæl for prosjektet, og ordfører i Kvæfjord, Birger Holand, fikk æren av å trykke på knappen for siste tunnelsalve – og ikke minst åpne kaka.
Brattfjelltunnelen går mellom Løbergsbukta og Våtvoll i Gullesfjorden i Kvæfjord. Tunnelen ligger på parsellen vest for Fiskefjordtunnelen, som Hæhre bygger på oppdrag fra Skanska. Prosjektdirektør Are Eliassen ønsker å rose Hæhre for deres gode innsats:
– Jeg vil gi skryt til vår dyktige totalunderentreprenør Hæhre. Jeg er glad for å ha de med på laget og for den flotte jobben de gjør; og ikke minst for at prosjektet nå har nådd denne viktige milepælen. Jeg gleder meg til fortsettelsen.
Jobben med å ferdigstille selve tunnelen er bare halvveis, og nå gjenstår det en hel del for å gjøre tunnelen trygg og kjøreklar. Før tunnelen står klar skal nemlig vann- og frostsikring, dreneringssystemer, belysning, trafikkstyring, kamera, brannvern og en hel rekke mer på plass.
Vi gleder oss over at det går fremover, og ser frem til å dele kommende milepæler med dere.
Nøkkelinformasjon om prosjektet:
- Prosjektnavn: E10 / rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt (OPS Hålogalandsvegen).
- Omfang: 82 km vei inkl. 7 tunneler og 22 bruer på strekningen.
- Oppdragsgiver: Statens vegvesen.
- Kontraktsform: OPS-prosjekt. Offisiell kontraktspart med SVV er Hålogalandsvegen AS – eid av Skanskas pensjonskasser i Norge og Sverige. Skanska er hovedentreprenør for prosjektet, og har med seg totalunderentreprenør Hæhre for å bygge vei og tunnel vest for Fiskefjordtunnelen.
- Varighet: 5,5 år, deretter vedlikehold og drift i 15 år.