I fjor sommer markerte vi endelig oppstart av anleggsarbeidene for OPS Hålogalandsvegen, Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Vi har kommet godt i gang, og har startet å bygge flere av prosjektets tunneler, og har etablert en rekke anleggsveier, verkstedtelt og infrastruktur langs hele strekningen.
I dette nyhetsbrevet vil dere få en oppsummering av hva som har skjedd den siste tiden, og hva vi er i gang med nå på nyåret. Vi vil med jevne mellomrom gi dere en oppdatering av hva som skjer langs det 8,2 mil lange prosjektet.
Se filmen som viser hele OPS Hålogalandsvegen-prosjektet.
1. Tunnelarbeid
Vi er i gang med 4 av 7 tunneler; Fiskefjordtunnelen, Gullbergtunnelen, Norddalstunnelen og Brattfjelltunnelen. Arbeidet går godt, og vi ligger foran forventet fremdrift på flere av tunnelene våre.
Disse tunnelene skal vi bygge:
- Brattfjelltunnelen – 1.430 meter
- Fiskefjordtunnelen – 9.680 meter
- Norddalstunnelen – 6.130 meter
- Kongsviktindtunnelen – 1.330 meter
- Ulvikfjelltunnelen – 2.020 meter
- Hårbergtunnelen – 1.730 meter
- Gullbergtunnelen – 4.690 meter
Kartene under viser hvor de ulike tunnelene er plassert. Tunnelnavnene er basert på Statens kartverk, som man må forholde seg til når man skal navngi tunneler og veier.
Gullbergstunnelen
Gullberg Sør (Drives fra Gausvik): Fra Gullbergtunnelen sør hadde vi 10. januar drevet ca. 266 meter.
Gullberg Nord (Drives fra Fauskevåg): Første salve – med en lengde på 3,5 meter – ble 9. januar avfyrt på Gullbergtunnelen nord.
Norddalstunnelen – lengde 6.130 meter
Norddalstunnelen vest (fra Fiskefjord): Første salve ble avfyrt på Norddal Vest før jul, og vi hadde per 10. januar kommet ca. 56 meter inn.
Slik så det ut før tunneldrivingen startet før jul.
Norddalstunnelen Øst (fra Kongsvikdalen): Det rigges videre for oppstart i Norddalstunnelen Øst i februar 2024.
Fiskefjordtunnelen – lengde: 9.680 meter
Fiskefjord Øst (fra Skanskas side i Fiskefjord): I Fiskefjordtunnelen øst var det 10. januar drevet ca. 543 meter inn.
Fiskefjord Vest (fra Hæhres side i Kanstadbotn): I Fiskefjordtunnelen vest var det per 11. januar drevet 314 meter inn. Store innlekkasjer av vann har medført et behov for injisering, og har ført til noe redusert inndrift i tunnelen.
Brattfjelltunnelen (Våtvoll-siden mot Løbergbukt) – lengde: 1.430 meter
Arbeidet med Brattfjelltunnelen er i gang, og vi har per 11. januar kommet ca. 131 inn i tunnelen.
Foto: Hæhre
God tunneldrift selv i sprengkulde
Selv om tunnelarbeidet går bra, er det flere forhold som gjør arbeidet utfordrende. Vinteren har bragt med seg sprengkulde, noe som alltid vil kunne skape utfordringer ved oppstart av nye tunneler. Det kan være utfordrende å sikre høye nok temperaturer på bergflaten i forbindelse med sikring av fjell som gjøres med betongspruting. Bergkvalitet og vanntilsig i tunneler som krever ekstra sikring vil også være en mulig pågående utfordring til man får gjennomslag på tunnelene. Per i dag er forholdene som forventet, og arbeidet har derfor til nå gått bra.
Få SMS-varsel om sprengningsarbeidet
Slik tidligere informert vil det i forbindelse med bygging av prosjektet tidvis foregå sprengningsarbeider i anleggsområdene. Man må regne med støy fra boringen, lasting og lossing av tunnelstein, og når salvene går. Grunneierne til utsatte eiendommer har, eller vil bli, kontaktet direkte for oppsett av rystelsesmålinger.
Andre naboer av anleggsområdene vil imidlertid også kunne kjenne rystelser under arbeidene, og selv om disse ikke er til fare for byggene kan det for noen oppleves litt ubehagelig. (I denne videoen kan du se hvordan rystelser måles og hvordan det kan oppleves for mennesker og dyr)
Slik melder du deg på:
Det er mulig å melde seg opp til en eller begge av våre SMS-tjenester for å få varsling i forkant av sprengningsarbeidene:
- Varsling for vei i dagen: Sprengningsarbeid som vil utføres der veien skal gå (utenfor tunnelene), samt i tunnelskjæringen. Les mer og meld dere opp her: nabovarsling.no/halogalandsvegen
- Varsling for tunnelarbeid: Sprengningsarbeid som vil utføres innover i prosjektets tunneler. Les mer og meld dere opp her: appfarm.app/public
Det vil være mulig å melde seg av når arbeidet forlater ditt område, og tjenestene er selvfølgelig helt gratis.
I sprengningstjenesten for tunnelarbeidet kan du se markert i grønt hvor langt vi har kommet i tunnelene.
2. Arbeid i dagsone – langs hele linja
Det arbeides langs hele prosjektet, og arbeidet går raskt fremover. Arbeid i dagsone vil si arbeidet som foregår utenfor tunnelene våre – såkalt “Vei i dagen”. Vi har fått på plass en rekke anleggsveier, verkstedtelt og infrastruktur, og vi arbeider med å få på plass bruer og kulver.
Arbeidet med OPS Hålogalandsvegen vil dessverre påvirke trafikken periodevis. Spesielt vil det på strekningen mellom Sigerfjordtunnelen – Kanstadbotn og Fiskefjord – Kåringskrysset delvis bygges i dagens eksisterende vei. Vi oppfordrer derfor til å beregne god tid, spesielt om du skal nå en ferge eller et fly, samt følge med på trafikkmeldinger hos Statens vegvesen. Disse finner dere her.
Sigerfjordtunnelen – Våtvoll
Fra avkjørsel fra Rv.85 har veien blitt justert og utvidet, og ny vei for Rv.85 er utarbeidet frem til Våtvoll. Ytterligere har det vært arbeidet med rensk av fjell, fjellsikring og ferdigstilling av fjelluttak for Brattfjelltunnelen Nord. Vi har den siste tiden etablert nye vannledninger og brønner til grunneiere som blir berørt av prosjektet.
Løbergsbukta – Lofastkrysset
Ved tunnelinngangen ved Brattfjell sør har det vært jobbet med utlasting av jord, rensk av fjell og splitting av stein. Disse massene benyttes både til å etablere fylling for en bru over Løbergsbukta, samt til anleggsveiene i området. Det arbeides videre med sjøfylling fra båt ved Raksebukta der veien skal gå. Veien ved Tunga har blitt lagt om, og det er etablert en midlertidig vei grunnet etableringen av brua over Løbergsbukta. Ytterligere er arbeidene med skredbrua over Brattelva i gang.
Lofastkrysset – Kanstadbotn
Hæhre har etablert sin kontorrigg i Lofastkrysset, som sett på bilder under. For riggområdet ved Kanstadbotn og Lofastkrysset er etableringen av infrastruktur til driftsperioden ferdigstilt. Skogrydding for dette strekket er ferdig, og vi har etablert en intern basestasjon for arbeidet ved Kanstadeidet.
Utsikt over Hæhres kontorrigg i Kanstadbotn. Foto: Hæhre
Det har ytterligere blitt etablert et deponi for lagring av tunnelstein fra Fiskefjordtunnelen samt et område for steinknusing som skal starte denne våren.
Foto: Hæhre
Fiskefjord
I Fiskefjord har Skanska etablert fem 44-mannsboligrigger, samt kantine- og kontorrigg.
Videre har vi kommet godt i gang med drivingen, både i Fiskefjordtunnelen og i Norddaltunnelen Vest. Vi har her også etablert kranplass for montering av vanngjennomløpskulvert for Oselva. Ytterligere har det blitt gravd ut for vanngjennomløpskulvert for Kjerringelva, slik at arbeidet nå kan begynne her.
Fiskefjordtunnelen på østsiden, som drives fra Fiskefjord.
Fiskefjorden – Kåringen
Rett før jul bekreftet Statens Vegvesen at de ville benytte seg av opsjonen for utbygging og drift av parsellen fra Fiskefjord til Kåringen. Parsellen omfatter utbedring av eksisterende E10 fra Kåringskrysset til Fiskefjord, en strekning på rundt 16 km. Det skal bygges nye bruer på strekningen, og kurvaturen tilpasses for å bedre standarden. Fartsgrensen vil være 80 km/t. For parsellen mot Kåringen har det blitt utført rensk av skog og jordmasser i Fiskefjord. Grunnarbeid ved kollektivknutepunkt i Fiskefjord er også påbegynt.
Kongsvikdalen
Det har pågått arbeid med tunnelinngangen til både Norddalstunnelen øst og til Kongsviktindtunnelen vest, der forarbeidet ble ferdigstilt før jul. Det gjenstår kun noe sikring for førstnevnte tunnel, og vi ligger godt an med arbeidet. Riggområdet for tunnel er ferdig og klargjort for etablering av verkstedtelt.
Kongsvik – Ulvik
Ikke påbegynt. Ingen planlagte aktiviteter med det første.
Sæter – Hårvik
Ikke påbegynt. Ingen planlagte aktiviteter med det første.
Årbogen – Gausvik
I Årbogen har Skanska etablert tre 44-mannboligrigger, samt kantine. Kontorbrakkene er lagt på Rødskjær, dette gjelder både for Statens vegvesen og for Skanska. For Statens vegvesen etableres nå også boligbrakker på Rødskjær.
For resten av strekningen har den siste tiden pågått sprengningsarbeider i linja nord for Storelva, og en midlertidig elvekryssing er lagt. Det er utført en del fjerning av jordmasser sør for Storelva, der en del av massene som er hentet ut er lagt ved Storvassveien. Videre har det også pågått bygging av anleggsvei sørover mot Haukebø.
Vest for Tjeldsund bru
Ikke påbegynt. Ingen planlagte aktiviteter med det første.
Leikvika (Gullberg) – Fauskevåg
Arbeidet med å klargjøre tunnelinngangen ble for Gullbergtunnelen nord ferdigstilt i desember, og tunneldrivingen startet denne uken, 9. januar. Det pågår sprenging på strekningen, samt rensk av jord til kollektivknutepunkt. I løpet av våren vil dagens vei midlertidig legges om for å kunne bygge den nye veien. Mer informasjon vil komme om dette.
Oversiktsbilder over nordsiden av Gullbergtunnelen, drevet fra Fauskevåg.
Tjeldsund bru øst – Steinsland
I løpet av sommeren ble det gjort en del arbeider med å flytte elektriske kabler i området, og det ble i høst ryddet skog i området. Når sprengningsarbeidet i løpet av vinteren igangsettes vil massene som sprenges ut flyttes over veien for å etablere den nye kollektivplassen. Den nye kollektivknuteplassen vil ha holdeplasser til rutebusser, utfartsparkering, parkering for turistbusser og bobiler, samt hvileplass for tungtransport. E10 vil så flyttes over i ny veilinje.
Det vil også bli lagt om en ny tilgang til turstien under Hålogalandsvegen for de som vil bruke parkeringsområdet som utgangspunkt for en tur til Middagshaugen eller andre steder i det populære turterrenget. Vi planlegger vårt arbeid slik at det skal få minst mulig innvirkning på trafikken, og i denne fasen blir det stort sett snakk om 10–15 minutters stopp i trafikken når det sprenges. Det vil foregå omtrent hver annen dag. Likevel kan det være fint å være forberedt på noe venting i dette området.
Reguleringskartet øst for Tjeldsundbrua:
VIKTIG – ingen ferdsel på anleggsområdene
Det er avmerkede krysningspunkter som kan benyttes dersom man har behov for å krysse anleggsomådene. Likevel har vi nå hatt flere hendelser der naboer og andre interesserte har gått inn på selve anleggsområdene våre, og nær de store maskinene, og det uten å sikre kontakt med sjåfør.
Vi ønsker derfor vi å minne om at fotgjengere også må ferdes ansvarlig der vi arbeider. Man skal kun ferdes på oppmerkede områder, som er skiltet, samt sørge for å få tydelig kontakt med sjåfør før du krysser anleggsområdet.
3. Oppfølging av natur og miljø
Utbyggingen av OPS Hålogalandsvegen vil fungere som et pilotprosjekt for Statens vegvesen for å teste ut tiltak for mer klimasmart og mindre miljøbelastende veibygging, både for dette og for kommende veiprosjekter. Blant annet har prosjektet et stort fokus på å minimere arealinngrep, samt å jobbe med å forbedre tilstanden på både myr- og elver og andre viktige naturtyper i områdene vi bygger vei i. Alt med hensikt om å verne om artsmangfoldet og redusere klima- og miljøavtrykket.
For å sikre at vi når de strenge miljøkravene vi har satt for prosjektet, har både Statens vegvesen, Skanska og Hæhre en rekke egne biologer, naturforvaltere og andre fagkyndige som jobber som miljørådgivere. De jobber med å følge opp naturområdene som berøres av prosjektet. Disse har ansvar for blant annet å:
- Sørge for at det etableres renseanlegg i alle tunnelene som sikrer at vannet som brukes til driving ikke er forurenset når det slippes ut.
- Ha målere som kartlegger vannkvaliteten oppstrøms og nedstrøms i berørte vannforekomster.
- Ta jevnlige vannprøver, biologiske undersøkelser og gjennomføre ukentlig visuell kontroll som sikrer at det ikke er partikkelutslipp i elver, bekker, drikkevann og hav.
- Kartlegge gyteforhold og atferden til fisken i elvene, og sikre at fisken ikke blir påvirket av veiarbeidet.
- Måle belastning på myrområdene rundt prosjektet, da myra bidrar til å hindre store utslipp av CO2 til atmosfæren.
4. Lokale tiltak og møter
Folkemøter
Siden prosjektets oppstart har vi hatt en rekke åpne folkemøter. Her har vi gitt status på arbeidet samt informert om hva som vil skje i tiden fremover. Skanska og Hæhre avholder hver sine folkemøter der det både informeres om arbeidet i hele prosjektet, men med spesielt fokus på lokale forhold.
Neste åpne folkemøte
Skanska – øst for Kanstadbotn:
- 24. januar, Lødingen skole, kl. 18.
Link for å følge møtet direkte: KLIKK HER FOR Å ÅPNE LIVEMØTET. Dersom du ønsker å stille et spørsmål kan dette stilles ved å klikke på knappen som heter “Q&A” og ser slik ut: . Du kan her klikke på “Still et spørsmål” nederst på siden som dukker opp.
Hæhre – vest for Kanstadbotn:
- 4. mars, Hæhres kontorrigg (Gullholmveien 34), kl. 18.
Åpne folkemøter vi har gjennomført siste halvår:
- 18. desember – Skånland Ungdomshus, Evenskjer, kl. 18.
- 27. november, Hæhres kontorrigg, kl. 18
- 15. november – Sandtorg klubbhus i Årbogen, kl. 18
- 30. oktober – Hæhres kontorrigg, kl. 18
- 18. oktober – Kongsvik kirke, kl. 18
- 27. september – Hæhres kontorrigg, kl. 18
- 22. august – Sandtorg klubbhus i Årbogen, kl. 18
Lokale tiltak – Julegrantenning
Vi er veldig takknemlige for de gode naboene vi har på prosjektet. Det er flott at vi kan bli bedre kjent med dere som bor her vi bygger, og som skal bruke veien når den står klar. Et godt samarbeid med dere er nøkkelen til et vellykket prosjekt.
Før jul hadde vi derfor gleden av å invitere til julegrantenning for alle naboer. Det ble servert pepperkaker og gløgg, og barna fikk også se en av våre store gravemaskiner der maskinføreren viste og passet på. Til slutt kom julenissen og delte ut godteri til barna.
Vi hadde et svært godt oppmøte – takk for at dere ville være med. Vi ser frem til å invitere til flere hyggelige møteplasser de kommende årene!
Og som alltid oppfordrer vi dere til å ta kontakt om det skulle være noe. Kontaktinfo finner dere på kontaktsiden vår her på bloggen.